Los Reyes Del Mundo – maandag 30 september

Los Reyes Del Mundo van regisseuse Laura Mora Ortega kent geen gebrek aan prachtige shots. De film speelt zich af in Colombia en volgt vijf tieners die een nieuw leven willen beginnen, weg van het geweld en de armoede waarmee ze zijn opgegroeid. Terwijl de film zich verplaatst van de drukke straten van de stad Medellin naar het mistige Andes gebergte, legt Lauro Mora een even verbluffend als oogstrelend beeld vast van een land in transitie. Los Reyes Del Mundo is niet zomaar de zoveelste sociale film over armoede en onrecht in Colombia. De dromerige en surrealistische beelden en het dynamische camerawerk maken deze film heel bijzonder. De camera zit voortdurend op de huid van de personages: hij loopt mee, speelt mee, klimt mee en struikelt mee. Een terechte winnaar op het filmfestival van San Sebastián.

Un p’tit truc en plus – woensdag 9 oktober

Een vader en zoon overvallen een juwelierszaak, maar wanneer ze hun vluchtauto niet meer kunnen vinden, moeten ze improviseren om uit handen van de politie te blijven. Hun vlucht leidt hen naar een vakantiekamp voor jongeren met een beperking, waar hun avontuur pas echt begint. Wat volgt is een chaotische week vol hartverwarmende ervaringen die hun leven voor altijd zullen veranderen. De Franse komedie ‘Un P’tit Truc en Plus’ markeert het regiedebuut van zanger en komiek Artus, die zelf de hoofdrol speelt. Wat deze ontroerende komedie onderscheidt, is de inzet van niet-professionele acteurs met een beperking. De film wist met zijn authenticiteit en charme de harten van het publiek in zowel Frankrijk als België reeds te veroveren.

De Jacht op Meral Ö – maandag 14 oktober

De Jacht op Meral Ö. is gebaseerd op aangrijpende, waargebeurde gebeurtenissen rondom het Toeslagenschandaal. Meral Öztürk wordt wanhopig als de Belastingdienst onterecht een enorme terugbetaling van €34.000 aan kinderopvangtoeslag eist. Ondanks haar protesten, wordt er van de een op de andere dag beslag gelegd op haar gehele salaris van de thuiszorg. Terwijl haar leven uit elkaar valt, ontdekt ze dat er een sociaal rechercheur in haar leven infiltreert en zich steeds indringender met haar privéleven bemoeit – variërend van een auto tracker en surveillance tot een dreigende huiszoeking naar ‘niet-geregistreerde relaties’. Terwijl ze alles zo gewoon mogelijk probeert te houden voor haar dochters Pinar en Ayse, wordt de druk steeds groter als de staat zelfs dreigt haar kinderen uit huis te plaatsen. De emotionele druk op het gezin bouwt zich op, wat Meral tot radicale keuzes dwingt om haar familie te beschermen.