Vrijdag 21 juli was het druk bij de halte van de buurtbus in ’s Gravenmoer. Niet dat er zoveel mensen met de bus mee wilden die dag, nee, het was de laatste busrit van chauffeur Piet Sprangers. Bij aankomst op de halte aan de Hoofdstraat stonden vele collega’s op hem te wachten. Omdat Piet in juli 79 jaar is geworden, moest hij stoppen als chauffeur van de buurtbus. De regels bij Arriva zijn onverbiddelijk: een vrijwillig chauffeur op de buurtbus mag dit doen tot zijn of haar 79ste jaar.
door Lia van Gool
De vrouw van Piet, Ria, wacht op haar man. “Het is een verrassing voor hem, dat wij hier allemaal zijn. Maar waarschijnlijk heeft hij wel een vermoeden.” Even is er verwarring over de route, van welke kant zou Piet komen? Dan is het zover en is de bus uit de verte, vanuit de richting Dongen, te zien. Voor de laatste keer stapt Piet Sprangers, als chauffeur, uit ‘zijn’ buurtbus. De collega die de route van hem overneemt, staat al klaar.
Dertien jaar
Piet rijdt, of beter gezegd ‘reed’, dertien jaar met veel plezier zijn wekelijkse rit op de bus. En niet alleen zijn ‘eigen’ ritten. Hij was altijd bereid om, als het nodig was, een rit van een collega over te nemen en deed dit met een glimlach. Of hij het leuk vindt om te stoppen? “Het is een beetje dubbel. Maar, het is mooi geweest. Ik moet stoppen vanwege mijn leeftijd. Het was leuk om te doen,” zegt Piet, die een beetje bij moet komen van alle aandacht. “Per dag was er een wisselend aantal passagiers. Soms stapten er wel twintig passagiers per dienst in.” De ene (lijn 230) rijdt via Oosteind, Oosterhout, Dorst en Molenschot naar het station in Rijen en weer terug. De andere (231/233) rijdt een wat langere rit: via Kaatsheuvel, Sprang Capelle, Waalwijk (busstation), Drunen, Elshout, Herpt, Oud Heusden, Heusden, Heesbeen naar het busknooppunt bij Wijk en Aalburg. En weer terug. Daarna gaat deze lijn, via Dongen, ook naar het station in Rijen vice versa. “De route vanaf het station in Rijen was het vaakst het drukste.” Piet heeft de afgelopen dertien jaar verbaal-loos en schadevrij gereden. En de deuk die aan de voorkant van de bus zit dan? “Nee hoor,” lacht Piet, “die heb ik er niet in gereden!”
Geraniums
Wie denkt dat Piet Sprangers nu achter de spreekwoordelijke geraniums gaat zitten, heeft het mis. Hij onderhoudt, samen met enkele andere vrijwilligers, de groenvoorziening van voetbalvereniging Olympia 60. “Dat doe ik nu twee ochtenden in de week, maar misschien ga ik dat dan vaker doen.”
Gebakje
De middag is afgesloten met een feestelijke bijeenkomst in Het Trefpunt, met een heerlijk gebakje en een kopje koffie of thee.
Ruimte voor meer chauffeurs
De Buurtbusvereniging telt, na het vertrek van Piet, 32 chauffeurs. De combinatie van het aantal diensten en de leeftijdsbeperking die Arriva heeft opgelegd, maakt dat de Buurtbusvereniging nog wel wat chauffeurs kan gebruiken. In principe rijdt een chauffeur één (vaste) dienst per week. Ook jongeren kunnen zich aanmelden als chauffeur. Wie belangstelling heeft voor een (chauffeurs-)functie in deze leuke vereniging, kan het contactformulier op de website invullen (https://buurtbussgravenmoer.nl), of een mail sturen naar info@buurtbussgravenmoer.nl.