Deze week zijn vier teams uit Dongen begonnen aan de zomereditie van de Carbage Run: The Ultimate Roadtrip. Dit jaar ligt de startlocatie in Oostenrijk. De eerste dag voert de route van Slovenië naar Kroatië. Op dag twee rijden de deelnemers door Kroatië en Bosnië, vervolgens door Montenegro en naar Albanië. Daar is een overnachting. Vervolgens gaat de route in twee dagen weer terug door Montenegro naar Kroatië. Per dag varieert de route in lengte tussen de 375 en 500 kilometer. De trip duurt tot en met 26 juni.

door Lia van Gool

‘Joepidepoepi-kit’

Met de nodige tegenslagen zijn de Carrot Riders (Laurens Kuijsters, Bas Broeders en Janno Verkooijen) begonnen aan de Carbage Run. “Al tijdens de heenreis naar de startlocatie in Oostenrijk ontdekten wij dat onze benzinetank behoorlijk lekte”, vertelt Janno Verkooijen. “Gelukkig kregen wij van mederunners wat zogeheten ‘joepidepoepi-kit’ toegestopt, zoals dat in Carbage Run-termen heet. Zodra de tank leeg genoeg is, gaan we proberen deze goed schoon te maken en met de epoxykit te repareren. Of dat gaat werken, moeten we nog ontdekken.”

Lekkage

Tijdens deze editie rijden de Carrot Riders samen op met meer deelnemers uit Dongen, te weten: Team Ik Wit Ut Nie (Joey en William), Dongen Beukers (Adrie en Nick) en The Blue Riders (Jari, Milano en Bjarne). “Waar de andere Dongense teams op de eerste dag direct de grote route rijden, kiezen wij noodgedwongen voor de korte variant. Daarmee hopen we voldoende tijd te creëren om onderweg aan de auto te sleutelen en de lekkage aan te pakken. Het betekent dat we wat minder kilometers maken, maar op dit moment is het belangrijker om de auto rijdend te houden dan om direct voor de mooiste route te gaan”, gaat Janno verder. “Of de Of de reparatie lukt, weten we niet. Of de auto het daarna zonder problemen blijft doen, weten we ook niet.”

Een grote familie

Nog even een aanvulling: Op dinsdagochtend schrijven de Carrot Riders op Facebook: “Gisteren zat de sfeer op de camping, ondanks de late aankomsttijd, er goed in. Het voelt als een grote familie. Het wordt iedere keer weer leuker, omdat je de vaste runners al jaren tegenkomt. Super van genoten.” Maar, zo blijkt, de tocht gaat niet over rozen. “Wij weten nu zeker dat onze tank niet te repareren is. Als wij maar 30 liter tanken, lekt hij nauwelijks. Starten gaat in de ochtend moeizaam, dus ook op dat punt past de auto steeds beter bij ons. Wij zijn onderweg naar het plaatsje Grahovo in Montenegro.

Avonturen volgen via Facebook

Het staat in ieder geval vast, dat de Carrot Riders er alles aan doen om de finish in Albanië te halen. Daarna hopen zij, met een beetje geluk, weer veilig terug te keren naar Dongen. Wie de avonturen van de Carrot Riders wil volgen, kan dat doen op https://m.facebook.com/carrotriders.