Negentien trikes staan te glimmen bij het hoofdgebouw van Mijzo/De Volckaert. Binnen zitten de bestuurders van deze prachtige machines even wat te drinken en bij te praten. De trikes komen uit heel Nederland en dit keer is er zelfs één trike met een Belgisch kenteken.

De bewoners, die straks een ritje mee mogen rijden, komen langzaamaan naar buiten. Het is zaterdag 20 juni, de dag van het veertiende Rondje Dongen. In tegenstelling tot vorig jaar, toen het dertiende Rondje Dongen niet doorging omdat de regen met bakken naar beneden viel, staat de zon nu stralend aan een hemelsblauwe lucht.

door Lia van Gool

Fervent trikerijder

Initiatiefnemer Frans Stremme deelt consumptiebonnen uit aan de trikerijders, voor een ijsje na afloop. De mannen zijn er blij mee. Marc Kools, de bestuurder van de trike met het Belgische kenteken, vertelt dat hij sinds drie jaar fervent trikerijder is. “Daarvoor heb ik veertig jaar op een Harley gereden, ik had eerder met een trike moeten gaan rijden”, vertelt hij enthousiast. “Met een trike heb je meer vrijheid, je kunt veel meer spullen meenemen als je ergens heen gaat.”

Een andere trikerijder rijdt deze dag voor de vijfde keer mee. Intussen is wethouder Annemarie van Eenennaam gearriveerd. Zij rijdt vandaag de eerste rit mee op de glimmende paarse trike van Frans Stremme.

Oranje

Buiten is het een drukte van belang. Een aantal bewoners van Mijzo/De Volckaert zit, in de schaduw of onder een parasol, te kijken wat er allemaal gebeurt. Zij rijden niet mee, maar bekijken het spektakel van een afstandje. Degenen die wel meerijden, worden naar de trikes gebracht.

Een man zit al klaar achter op een trike. “Ik heb er zin in”, lacht hij. “Ik ben vorig jaar ook al mee geweest.” Iemand houdt een parasol boven zijn hoofd tegen de warmte. Marianne zit met haar moeder op een mooie oranje trike. “Mijn moeder vindt dit geweldig”, zegt Marianne. “Zij vond het heel jammer dat de tocht vorig jaar niet doorging. Gelukkig kan zij vandaag wel mee.”

De bestuurder van de oranje trike is klaar voor de rit. “De oranje kleur is alvast een voorbode voor vanavond”, zegt hij. Het Nederlands elftal speelt die avond tegen Zweden. Het is alsof de oranje trike het elftal geluk heeft gebracht.

‘Oerend hard’

Even voor half twee spreekt Annemarie van Eenennaam de aanwezigen kort toe. “Het is fijn om deze dag mee te beleven”, begint zij. “Dit is de veertiende keer dat deze tocht gehouden wordt. Dank aan alle trikers die dit vrijwillig doen. Wat hebt u prachtige voertuigen meegenomen. Ik wens jullie allemaal veel plezier.”

Heel attent heeft Frans Stremme een zonnebril voor de wethouder geregeld. En gelukkig vindt hij de sleutel van zijn trike net op tijd in zijn broekzak. Tijd om, met veel lawaai, te vertrekken.

Het is, bijna letterlijk, een bonte stoet die langskomt. De trikes hebben allerlei kleuren, variërend van paars en blauw met een glittertje tot stralend wit, donkerblauw en turquoise met oranje. ‘Oerend hard’ klinkt over het terrein. Even later stopt de muziek en is het even stil. De toeschouwers genieten in de schaduw van een drankje, sommigen halen een ijsje. Eén man wacht op het tweede rondje. Dan kan hij met Frans Stremme meerijden.

Geoliede machine

Uit de verte klinkt het motorgeronk weer. Na een paar minuten komt de stoet terug op het terrein. Annemarie van Eenennaam stapt met een glimlach op haar gezicht van de trike.

“Het was echt ge-wel-dig! Alles is strak geregeld. Wat een geoliede machine. Het was pure ontspanning, zo achter op de trike. Je hoeft nergens aan te denken, je bent echt uit, je wordt gereden.”

Frans Stremme is blij met de woorden van de wethouder.

“Wij doen het niet voor het eerst, hoor!”, lacht hij. “Op dit moment is het wel het moeilijkste om genoeg trikes te krijgen, met de hoge benzineprijs. De mensen komen natuurlijk uit heel Nederland.”

Frans vertelt dat hij in 2011 is begonnen met acht trikes. Vandaag rijden negentien trikes mee. “Het is in de loop der jaren uitgegroeid en zo zijn wij vandaag al toe aan het veertiende Rondje Dongen.”

Mooie dag

Het was weer een mooie dag voor de bewoners van Mijzo/De Volckaert, de medewerkers, vrijwilligers, familie en de trikers. Volgend jaar het vijftiende Rondje Dongen!