‘Al deze zaken helpen om de patiënten in de toekomst goed te kunnen blijven helpen’
Wie de afgelopen maanden contact heeft gehad met de huisarts, heeft waarschijnlijk gemerkt dat de manier van contact opnemen veranderd is. Dit gaat niet alleen om het maken van een afspraak, maar ook als je een vraag wilt stellen aan de huisarts. De gezamenlijke huisartsen in Dongen leggen in dit bericht uit wat er allemaal veranderd is.
door Lia van Gool
Online
Het contact met de huisarts begint online. Dit kan met de telefoon, tablet of computer. Gebruik hiervoor www.mijngezondheid.net, de app MedGemak of de website van de praktijk. Wie de huisarts nodig heeft, moet eerst een vragenlijst invullen. De assistentie van de huisarts kijkt vervolgens naar de antwoorden. Zij bepaalt of en wanneer iemand een afspraak bij de huisarts nodig heeft. Soms geeft de assistente direct een advies waar de patiënt mee verder kan. Alle huisartsen werken, vanaf begin 2025, met dit nieuwe online systeem. Het is samen met Zorggroep Zorroo ingevoerd. Het doel is om de steeds grotere stroom van vragen aan de huisartsen beter aan te kunnen, nu en in de toekomst.
Spoedgevallen
Voor de huisartsenpraktijken is het de laatste jaren moeilijk om voldoende personeel te vinden. Dit is niet alleen in Dongen zo, maar in heel Nederland. Tegelijkertijd hebben steeds meer mensen zorg nodig. Redenen hiervoor kunnen zijn: de groei van de bevolking en het feit dat mensen steeds ouder worden. Daardoor is het voor de doktersassistenten lastig om alle telefoontjes en vragen goed te beantwoorden. “Het nieuwe online systeem helpt om de druk bij de huisartsenpraktijken te verlagen. De assistentes hoeven minder telefoontjes tegelijk aan te nemen, maar kunnen wel de zorgvragen goed en op tijd behandelen. Voor de patiënten betekent dit dat zij een vraag kunnen stellen op een moment dat hun het beste uitkomt. Lang in de wacht te staan is niet meer nodig en het antwoord is later terug te lezen. Voor spoedgevallen blijft de praktijk tijdens openingstijden altijd direct telefonisch bereikbaar.” De huisartsen begrijpen dat dit wennen is voor de patiënten. “Het is een andere manier van contact en dat kan in het begin ongemakkelijk zijn. Het systeem is bovendien nog in ontwikkeling, waardoor er soms problemen kunnen ontstaan. Hier wordt hard aan gewerkt.”
Toekomst
Met dit bericht leggen de huisartsen van de praktijken Aan De Donge, Beljaart Rood en Kloosterpad uit waarom zij voor dit online systeem hebben moeten kiezen. “Dit is namelijk nodig om de huisartsenzorg te behouden voor de toekomst.” Toch snappen de huisartsen dat het niet voor iedereen makkelijk is. Een digitale vragenlijst kan onpersoonlijk aanvoelen en soms lastig zijn om in te vullen. “Wie moeite heeft met het versturen van online berichten, het invullen van digitale vragenlijsten of
met het gebruiken van websites en apps kan hulp vragen aan mensen in hun omgeving. Dit kunnen kinderen, familie of vrienden zijn, maar ook kan hulp gevraagd worden bij het informatiepunt van Theek 5.” De huisartsen begrijpen dat het even wennen zal zijn. Ook de komende tijd zullen er nog veranderingen volgen in het systeem. “Wij hebben er echter vertrouwen in dat al deze zaken helpen om onze patiënten ook in de toekomst goed te kunnen blijven helpen met hun gezondheidsvragen.”
Daarom vragen de huisartsen van alle huisartsenpraktijken nogmaals begrip voor de nieuwe manier van contact opnemen met de huisarts.